Trist i decebedor el preacord sobre l´ERO a Catalunya Caixa que suposa acomiadar a 1.557 treballadors/es

Com a trist i decebedor podem definir el preacord al qual s’ ha arribat. Tothom coincidirà que un procés que finalitza amb l’ obligatorietat de deixar de forma forçosa una feina, no pot ser motiu de celebració. A més, hem de considerar que molts companys i companyes hauran d’ optar per vacants que els allunyarà de les seves famílies i els seus entorns.

Secció Sindical CGT Catalunya Caixa

Això pot provocar que encara sigui més gran el nombre de treballadores i treballadors que es vegin obligats a deixar l’ entitat.
Encara és més greu si pensem que el grup BBVA, per la dimensió de la seva plantilla i l’ edat de part de la mateixa, podia haver fet cabuda a la totalitat de la plantilla de CX que no es volgués prejubilar o marxar voluntàriament.
Volem deixar clar que el principal responsable d’ aquesta situació és BBVA, però també creiem que no s’ ha fet tot el possible des de la representació legítima dels treballadors.
Als pocs dies del tancament de la compra de CX per part de BBVA, el llavors Conseller Delegat, el Sr. Cano, va presentar els plans de BBVA, que passaven per reduir un 20% la xarxa i la plantilla conjunta a Catalunya, en la seva quasi totalitat a través de prejubilacions (aproximadament 1.600 persones). Tot i que l’ esmentat Conseller Delegat ja no és al banc, era una declaració d’ intencions.
Òbviament, com es fa a qualsevol negociació, BBVA presenta una proposta desmesurada de 2.000 baixes i totes a CX, sabent que haurà de fer una millora substancial. Potser fins on el Sr. Cano va manifestar. Mai ho sabrem. El que sí és cert és que han arribat a un preacord on les baixes resulten ser les que van manifestar en les seves intencions inicials. A sobre, sense contemplar les prejubilacions a BBVA que acabaran fent igualment amb independència del preacord amb CX, incrementant així la destrucció total de llocs de treball. Potser arribaran a les 2.000 persones i tot.
BBVA ha negociat i ha guanyat. Amb una jugada definitiva que va ser únicament l’ anunci de trencar qualsevol negociació si no s’ arribava a un acord abans del 31 de juliol i que es va considerar com un obstacle insalvable per part de la representació legal dels treballadors. Cal dir que entrar en el període legal d’ un ERO, que hagués començat amb posterioritat al 31 de juliol, no significa no poder continuar negociant ni millorar les condicions. Per contra, mostrar por a negociar durant el període legal, va debilitar a la plantilla de CX.
Una plantilla de CX que amb la vaga i la manifestació del passat 29 de juliol va donar una mostra de força que no s’ ha capitalitzat suficientment. Per a la CGT a CX era un mandat cap als nostres representants. Les pròpies forces sindicals van afirmar a les convocatòries de vaga que les baixes s’ havien de reduir com a mínim en
150 persones per arribar a un acord (ja era un objectiu poc ambiciós, però es volia signar tant sí com no abans del 31 de juliol). Al final les baixes s’ han modificat en un nombre residual i que coincideix amb les baixes que de forma vegetativa es produiran a CX durant el 2015. Ens consta que s’ ha estès l’ opinió entre gran part de la plantilla que tot plegat va ser una comèdia. La CGT també ho veu així i esperem no haver de sentir ni llegir missatges de felicitació de com s’ han fet les coses.
A partir d’ aquí es pot fer la comptabilitat creativa que es vulgui.
Una vegada més, les persones, com a individus, han estat per sobre de les organitzacions. Malauradament, seran les persones qui paguin les conseqüències.
Barcelona, a 3 d’ agost de 2015
Secció Sindical CGT Catalunya Caixa